A téli bakancsok többsége nem alkalmas a jégen való közlekedésre
A WinterLab segítségével 98 téli bakancsot teszteltek a kutatók. A cipők mindössze 8 %-a érte el az MAA során felállított minimum értéket.
Az iDAPT laboratórium kutatói a Toronto Rehabilitation Institute-University Health Network intézetből, kutatásokat végeztek, hogy a kanadaiak biztonságosan közlekedhessenek a csúszós jégen, ezzel a télen gyakran előforduló eséseket megelőzve. Kifejlesztették a Maximálisan Leküzdhető Dőlésszög tesztet (Maximum Achievable Angle – MAA), hogy ezzel össze tudják hasonlítani a különböző téli cipőket emberek segítségével egy szimulált környezetben.

A WinterLab segítségével 98 téli bakancsot teszteltek a kutatók. Az eredményeket a http://www.ratemytreads.com oldalon közölték. A cipők mindössze 8 %-a érte el az MAA során felállított minimum értéket.

Most először a fogyasztók egy termék megvásárlása során csúszás-ellenállás értékeket is találnak a cipők mellett, hasonlóan a téli gumikhoz.

A becslések szerint nagyjából 20,000 ontariobeli lakos látogatja meg a sürgősségi osztályokat évente a jégen való elcsúszás miatt. A Toronto Public Health felmérése szerint az érintettek 40%-a 35-59 év közötti, míg a 60%-a 60-85 év közötti. A megkérdezettek inkább kevesebbet mozdulnak ki a lakásból, hogy megbirkózzanak a téli időjárással.

„Ez egy újabb példája annak, hogyan tesz megelőző lépéseket a Toronto Rehab. Azt gondolom, hogy rengeteg komoly sérülést megelőzhetünk úgy, hogy az emberek a kevésbé csúszós bakancsot választják” – nyilatkozta Dr. Geoff Fernie, a Toronto Rehabilitation Institute kutatási igazgatója. „Emellett azt gondolom, hogy a gyártók is törekedni fognak a magas értéket elérő termékek kifejlesztésére.”

Hogyan is működik az MAA teszt? A WinterLab képes reprodukálni a téli kanadai időjárást, többek között a mínusz fokokat, hóval és jéggel fedett felületeket és 30 km/órás széllökéseket. Mindezek mellett a talaj dönthető, így emelkedőket lehet alkotni, illetve hirtelen is változtatható, ezzel próbára téve a résztvevő egyensúlyát. A bakancsokat négy lépésben vizsgálták: elsőként sima jeges felületen, majd emelkedőn, melyet fokozatosan állítottak magasabb szögbe, egészen addig, míg a résztvevő már elcsúszott. A legnagyobb szög, melyen a résztvevő még csúszás nélkül tudott közlekedni az MAA.

A Toronto Rehab egy „hópihe skálát” hozott létre az eredmények közlésére. Egy hópihét kapnak azok a cipők, melyek a 7 fokos dőlésszöget elérték, kettőt a 11 fokosak és hármat a 15 fok felett teljesítők. A legmeglepőbb, hogy a cipők közül 90 típus esetén még egy hópihét sem tudtak adni.

A kutatók a jövőben további cipőket szeretnének tesztelni, illetve a gyártókkal együttműködésben olyan cipők kifejlesztését szeretnék, melyek biztonsággal használhatóak csúszós felületeken.


Forrás: Medipress - Foto: Pixabay
2016 DEC 05 09:00:00/